Refleksi hasil pembelajaran subjek MSG3023 Studio Grafik Komputer πŸ’–πŸ˜Š

ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA πŸ‘‹πŸ˜‡Selamat datang ke blogger Acu yg tak seseseberapa ni !!!hehehe.  Nak tau lebih menarik , baca la sampai habis tau tau tau πŸ˜… BANG BANGπŸ’₯πŸ’₯

Blogger yg sy buat ini sy akan menceritakan keseluruhan refleksi hasil pembelajaran berkaitan dengan subjek MSG3023 iaitu Studio Grafik Komputer yang di ajar oleh Dr. Nor Syazwani Binti Mat Salleh. Setiap apa yang diajar oleh beliau , setiap ilmu yg dicurahkan oleh beliau kepada sy dan kawan-kawan, kami dapat menggunakan dengan sebaik mungkin dan apa yang penting sy banyak belajar benda baru dari beliau melalui setiap assignment yg diberikanπŸ’–.

Dalam RI Studio Grafik Komputer tersebut menceritakan beberapa perkara penting yg perlu pelajar tahu. Antaranya adalah: 

1.SINOPSIS KURSUS
Iaitu kemahiran yang diperolehi secara hibrid konvensional dan digital berbantukan komputer menjadi satu kemestian dalam mempertingkatkan pengetahuan dalam bidang Reka Bentuk Grafik. Di samping itu, kemahiran dan kreativiti dalam KBKK (Kemahiran Berfikir Kreatif dan Kritis) ada diterapkan di dalam kursus ini. Pelajar akan dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran (secara hands-on).

2. RASIONAL KURSUS
  • Proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) secara interaktif dan pendekatan kepada Asas Seni Reka (Unsur seni dan Prinsip rekaan)
  • Penghasilan beberapa tugasan individu dan kumpulan menggunakan perisian kursus komputer dan secara hands-on (80%)
  • Pembentangan satu tugasan akhir kumpulan: (20%) dengan menjalankan penyelidikan pendek
3. HASIL PEMBELAJARAN 
  • Menerangkan maklumat tentang konsep-konsep di dalam reka bentuk grafik.
  • Menilai reka bentuk hasil seni dengan mengasaskan komputer secara efektif.
  • Mempamerkan projek untuk sesi pembentangan projek akhir. 
  • Berkeupayaan berfikir melangkaui jangkaan dalam menganalisis maklumat dan menterjemah idea menerusi hasil melakar pada kertas dan dialaih ke komputer.
  • Menghasilkan karya seni digital bitmap & vektor yang dapat merebut peluang untuk membuktikan kebolehan bekerja sendiri. 
4. KEMAHIRAN YANG BOLEH DIPINDAHKAN:
  • Aplikasi perisian Adobe: PhotoShop, Illustrator & Indesign dalam bentuk tugasan Bitmap & Vektor.
  • Proses mereka bentuk secara digital dan penghasilan produk 
  • Komunikasi Kepimpinan
  • Pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah

Melalui kandungan RI inilah , hasil pembelajaran kami dalam subjek ini tersusun dan teratur dengan sebaiknya. πŸ’šπŸ’™πŸ’›πŸ’œ


Ok, sy akan menceritakan perjalanan sy melalui minggu pertama sampai minggu terakhir melalui refleksi hasil pembelajaran dalam subjek ini. 

Minggu Pertama:
Ok ! Untuk minggu pertama, sy xdpat masuk ke kuliah subjek ini kerana waktu itu add drop subjek, so tengah duk kalut duk add drop subjek yg buatkan sy stress nk hadap benda ni. hahaha πŸ˜‚ Tp, Alhamdulillah sy dapat add subjek studio grafik komputer ni πŸ’. Tq utk Dr. Wani sbb approved sy πŸ’—Belum masuk kuliah lgi , dah ada dalam group whatsapp subjek ni. hehehe. xcited punya psal nk msuk klas dr.wani, mcm2 kami duk borakkan dalam tu. Dr siap sruh perkenalkan diri lgi dlm group tu. Paling win DR. Wani pon ore kelate kito πŸ˜‹Boleh la kecek bhso kelate dlm group 2 . hahaha

Minggu Kedua: (khamis- 1/3/2018)
Fuhhh ~ hari pertama masuk kelas, agak tak selesa sbb saya adalah pelajar baru masuk kuliah tuk minggu kedua dan sekelas dgn geng2 batch sy iaitu Timah, Aini, Wawan, Syud, Mira dan Izzul dan junior2 πŸ˜€. Time 2 xrapat lagi dengan junior tp ada je junior yg sy kenal lama dh. huhu . Tp, Alhamdulillah, sepanjang kuliah tuk mnggu kedua semuanya okey. Dr.Wani menceritakan beberapa perkara dalam RI, menayangkan nota minggu 1 dan 2 iaitu apa itu grafik dan memberi tugas tuk assignment pertama iaitu "TYPOGRAFI". Saya mencatat beberapa perkara yang diberitahu oleh Dr.Wani mengenai assignment yang kami perlu lakukan. Selain itu, Dr memberi beberapa nota kepada kami melalui email masing-masing. Nota lengkap yg diberi oleh Dr.Wani dari minggu 1 dan 2 boleh buka link di bawah kalau nak tahu lebih lanjut pasal apa itu grafik.  πŸ‘‡πŸ˜™

WEEK 1: Pengenalan reka bentuk grafik (History of graphic design)

https://myguru.upsi.edu.my/documents/2018/courses/MSG3023/material/week%202%201.3.18.pdf

WEEK 2: What is Graphic Design ?

https://myguru.upsi.edu.my/documents/2018/courses/MSG3023/material/new%20graphic-design-intro.pdf


Refleksi untuk assignment 1:assignment pertama
Melalui tugasan yg pertama iaitu 'Typografi', banyak benda baru yg sy pelajari terutamanya jenis-jenis font yang terdapat dalam microsoft word yg sy baru tahu. Antara jenis font yg Dr tetapkan ialah serif, sans serif, kursif dan dekoratif. Sy memilih jenis font serif iaitu cooper black. Melalui font yg dipilih tersebut, sy perlu create huruf A-Z melalui subject matter yg sy pilih iaitu jam tangan. Di mana, Assignment ini menggunakan by hand 100% tanpa perlu mengedit dalam mana-mana adobe sekali pun. Selain itu, dalam nota yg sy catat yg Dr bagitahu ialah dalam prinsip dalam grafik reka bentuk ialah mengenai CRAP. Maksud CRAP ialah C-Contrast, R-Repetation, A-Aligment dan P-Proximity. Elemen ini merangkumi warna, ruang, bentuk dan pergerakan dalam reka bentuk grafik.Hasil assignment ini, banyak yg sy dapat dan belajar benda baru dan hasilnya sy sangat2 berpuas hati apa yg sy dapat hasilkan tersebut.





Hasil carian imej untuk serif fonts
Sumber internet: jenis-jenis serif font  




sumber internet: font design animal


ssumber internet: fonts design geometri






Assignment 1: "TYPOGRAFI"
Jenis Font: Serif (Cooper Black)
subject matter: jam tangan 

Minggu Ketiga: (Khamis- 8/3/2018)
Pada minggu ini, Dr. Wani mengajar kami mengenai apa yg ada perlu tahu tentang adobe Ai dan PS. Apa yg diberitahu oleh beliau ialah mood board itu berkaitan dengan kolaj imej secara manual atas mounting board. kelebihan yg kita tahu pada adobe PS ialah mengedit gambar yg sudah ada dan membuat tulisan dengan effect yg berbeza-beza dan tertentu. Selain dari keterangan yg diberitahu oleh Dr mengenai PS, AI dan indesign , setiap seorang perlu mengisi jawapan pada soalan  mengenai kelebihan, kelemahan dan penggunaan terhadap adobe PS, AI dan Indesign di whiteboard. Paling kelakar, kami berebut-rebut nak isi jawapan di whiteboard tu. hahaha πŸ˜‚. Melalui aktiviti ini, kami sedikit sebanyak dapat tahu tentang pembelajaran pada mingu ini. Dan minggu ini juga kami perlu hantar assignment pertama iaitu 'TYPOGRAFI" dekat Dr. Nota minggu ketiga sy xdapat nk masuk dlm blog ni sebab nota tersebut adalah dalam bentuk powerpoint. 
Aktiviti jawab soalan dalam bilik kuliah mengenai
Adobe PS, AI dan Indesign
Refleksi untuk minggu ke 3:
Melalui hasil pembelajaran minggu ke3, sy dapat pelajaran tentang sesuatu kelebihan, kekurangan dan penggunaan dalam adobe Ai, PS dan Indesign. Dimana, setiap dari segi pembelajaran sangat-sangat berbeza diantara adobe-adobe tersebut. Bagi sy, adobe yg paling mudah digunakan ialah Ai dan PS kerana sy sudah mahir dalam adobe tersebut. 


Minggu Keempat: (Khamis- 15/3/2018)
Pada minggu ini, Dr.Wani bagi assignment yg kedua iaitu buat pattern menggunakan AI. Sebelum Dr ajar buat pattern pakai AI, Dr bagi penjelasan mengenai apa itu Adobe AI. Melalui keterangan Dr tentang Adobe tersebut, untuk membolehkan kami melakukan assignment yg kedua ini dengan lebih mudah lagi. Markah untuk assignment ini ialah 20% termasuk blogger masing-masing. Disebabkan masa kuliah terlalu suntuk, Dr hanya ajar cara buat pattern bahagian yg mudah dahulu. Antara yg sempat Dr ajar ialah cara buat pattern dahan pokok dan daun. Nota untuk minggu keempat, boleh copy link dibawah πŸ‘‡πŸ˜Š Nota ini telah dimasukkan oleh Dr di Myguru.

WEEK 4: GRAPHIC DESIGN FOR MARKETING

https://myguru.upsi.edu.my/documents/2018/courses/MSG3023/material/K03022_20180315091556_Graphic_Design_101_For_Marketing-sm.pdf

Contoh yg diajar oleh Dr cara-cara buat pattern daun
menggunakan adobe AI


Minggu Kelima: (Khamis-22/3/2018)
Continue assignment pattern di dalam bilik kuliah, Dr.Wani ajar cara-cara buat pattern terbaru iaitu bentuk geometri untuk jadikan pattern bahagian daun pokok. Cara-caranya agak rumit sedikit bahagian itu kerana banyak step yg perlu ingat dan lakukan. Sy boleh terangkan bagaimana cara-cara nak buat pattern daun dalam Adobe AI berdasarkan apa yang sy faham la. Antaranya:

Tekan: ellipse tool - A - shift - convert selected anchor - rectangle tool - A - bucu batang daun - arrow - tranform - rotate 45' - batang dan daun (shift) - window - pathfinder - minus front - group - new brush - scatter brush - rotation- (shift + klik pilih benda yg nak select) . 

πŸ‘†πŸ˜“ hahaha . mybe sape yg baca ni tak faham sgt kot cara-cara nak buat pattern ni. sy tulis apa yg Dr ajar dan yg sy faham je πŸ˜™ hehehe . Nota untuk minggu kelima, boleh bukak link dibawah ye πŸ‘‡πŸ˜‰

WEEK 5: FUNDAMENTALS OF VISUAL COMPOSITION  

https://myguru.upsi.edu.my/documents/2018/courses/MSG3023/material/K03022_20180315121901_FUNDAMENTALS%20OF%20VISUAL%20COMPOSITION.pdf


Refleksi untuk minggu ke 5: (assignment kedua)
Untuk refleksi assignment kedua iaitu pattern menggunakan adobe AI ini sangat-sangat puas hati kerana sy dapat belajar benda baru yg tidak pernah sy belajar sebelum2 ni.Dalam penggunaan perisian Adobe AI ini, sy dapat menghasilkan pelbagai pattern tersebut. Selain itu, dengan belajar benda ini, sy dapat menggunakan tools dalam Adobe AI dengan betul.  Antaranya ialah create new brush and new leaf. Dengan menggunakan new brush yg dihasilkan oleh sy, maka terhasillah 3 jenis pattern pokok. Boleh tengok gambar di bawah ye assignment pattern yg sy buat πŸ‘‡πŸ˜Ž
pattern 1 

pattern 2


pattern 3

hasil assignment pattern sy dan kawan-kawan sy


Minggu Keenam: (Khamis- 29/3/2018)
Kuliah xde sbb Dr.Wani outstationπŸ™πŸ™πŸ™πŸ™πŸ™πŸ™



Minggu Ketujuh: (Khamis-5/4/2018)

kuliah minggu ini Dr hanya bagitahu tentatif trip ke Pulau Perhentian dan apa perkara yg perlu dilakukan di bila tiba disana. Perkara yg perlu dilakukan disana ialah perlu ambil gambar semasa perjalanan awal dan akhir ke Pulau Perhentian. Gambar tersebut perlu diedit dalam PS.


Gambar aktiviti trip ke Pulau Perhentian
        
time ni tengah berkumpul ramai-ramai sebelum gerak ke Pulau Perhentian, time ni excited sgt2 nak pegi sana 😍
time ni berhenti di RnR Temerloh tuk makan petang dan solat

 

sebelum sambung gerak ke destinasi

homestay yg kami tidur di Kg Besut, best sgt2 time ni sbb tidur
beramai2 dan paling best berebut bilik mandi . hahahaha

gambar first bila sampai di Jeti Besut

sebelum naik bot
bila naik bot, excited sgt smpai duk di belakang sekali nak ambil feeling2 skit . hahaa

bot jiran sebelah. hehe

bila sampai di tempat destinasi , apa lagi bergambar biar memori fon full.
ada jugak gmbar dengan Dr.Aziz yg sporting ni

time ni otw nak snorkling 4 buah tempat
tak silap sy ni check point ke 3 snokling . 



ni homestay tuk kami2 , nampak kecil tapi masuk dalam bapak luas . paling best, selesa tidur 

tadaaaaa . nilah dalaman homestay tu . 
sesi petang hari pertama, kami belajar cara-cara ambil gambar dengan betul pakai kamera canon yg diajar oleh abg2 master yg ikut trip kami ni 

apa lagi, curi-curi selfie dgn classmate . hehe


                                   



lepas kami bbq , kami pergi tengok fire show dekat resort sebelah 

sebelum pulang ke UPSI, kami ambil gambar tuk jadikan kengan sama-sama disini 

geng-geng sem 6 yg ambil sumbjek studio grafik 

cuci-cuci mata beli cenderahati di Jeti Besut 

sempat lagi kami tapau makan di kedai cendol di besut . siyes murah dan sedap sgt

sebelum balik , kami solat zuhur dulu 
 Ok....... tu jelah sy upload gmbar2 yg boleh menceritakan kenangan Trip ke Pulau Perhentian dengan diorg. Saat bersama dengan mereka, sangat2 bahagia dan kenangan yg tak pernah sy akan lupakan.


Minggu Kelapan: (Khamis- 19/4/2018)
Dalam bilik kuliah minggu ini, Dr ajar cara-cara edit gambar yg di ambil semasa trip Ke Pulau Perhentian menggunakan Adobe PS. Dalam pilihan gambar yg hendak di edit, kena download juga gambar langit 'sky'yg bersesuaian untuk diedit sekali dgn gambar yg dipilih tersebut. Step untuk edit gambar guna Adobe PS:
1. Filter- Camera roll
2. Select - color range - 'add to sample' - select - save selection- name 'sky' - select- deselect- channels- untick sky - layers- select gambar sky - control 't'- right (✅) - tekan kanan dekat layers gambar tu- convert to smart object- select - load selection- sky - select - inverse- channel - filter- blur  - average - layers - normal - multiply- create new fill adjust layer - curves. 

gambar assignment yg sy dapat hasilkan menggunakan Adobe PS: πŸ‘‡πŸ˜‡

1.

gambar sebelum di edit

gambar selepas di edit





2.

sebelum edit
selepas edit

3.
sebelum edit

selepas edit


4.
5.

Refleksi untuk minggu ke 8:assignment ketiga
Melalui assignment ini, sy dapat pergi trip ke Pulau Perhentian bersama Dr, classmates dan geng2 RBI. Alhamdulillah, dengan adanya trip ini dapat mengeratkan lagi hubungan dengan lect dan rakan2 sy dan termasuk geng2 RBI. Semasa tiba di Pulau Perhentian, Abg Sayuti dan Abg Safwan ajar kami cara2 ambil gambar dengan betul pakai camera canon @ nikon (xingat la) hehe . Setiap step mereka ajar dan kami dapat ambil gambar dengan cara yg betul atas pertolongan beliau. Dengan gambar-gambar yg kami ambil semasa disana, kami buat pilihan untuk di edit melalui Adobe PS. Dan finally, kami dapat menghasilkan gambar2 yg telah di edit tersebut dengan baik melalui apa yg telah ilmu Dr curahkan kepada kami. Dengan pembelajaran ini, sy dapat menguasai adobe PS dengan sebaik mungkin dan tahu sedikit sebanyak step by step nak edit gambar. 



Minggu Kesembilan: (Khamis-5/4/2018)
Minggu ni Dr.Wani ajar kami cara-cara buat poster berkaitan dengan vintage @ retro pakai adobe PS macam edit gambar-gambar yg pergi Pulau Perhentian. Cara-cara edit sama seperti edit gambar assignment trippulau perhentian. Gambar-gambar bertemakan retro sy ambil sumber internet untuk edit jadikan poster tersebut.tema retro yg sy pilih ialah teater cerita p.ramlee kerana gambar tersbut boleh menampakkan tema retro. sy ambil contoh poster bertemakan retro iaitu mengenai P.Ramlee juga tapi berkaitan dengan musical dalam internet.


 Antara gambar yg sy pilih untuk jadikan poster ialah: 











Minggu kesepuluh: (Khamis-12/4/2018)
Sambung buat assignment minggu ke9 mengenai poster bertemakan retro 



Refleksi untuk minggu ke 10:assignment keempat
melalui assignment ni sy dapat belajar cara-cara buat poster bertemakan vintage menggunakan adobe ps. sangat-sangat strunggle sbb poster yg sy buat ni banyak layer yang kena edit. Tapi dengan cara yg Dr.Wani ajar, sy dapat hasilkan assignment poster retro teater bujang lapok . Hasilnya tak menarik sgt, tp sy berpuas hati πŸ’“πŸ˜

Assignment 4: "VINTAGE/RETRO"
Tajuk: Teater Bujang Lapok
                                      

Minggu kesebelas: (Khamis-19/4/2018)
Untuk assignment yang terakhir, Dr.Wani menyuruh kami untuk install adobe Indesign kerana assignment terakhir ini kami kena buat magazine pakai adobe tersebut. Dr cuba terang sedikit sebanyak cara-cara membuat magazine pakai adobe indesign, cara-cara nak letak gambar ikut turutan muka surat letak gambar-gambar tersebut. Assignment ini juga assignment berkumpulan dimana setiap kumpulan perlukan 2 orang atau individu mengikut tema pilihan kumpulan masing-masing .Untuk kumpulan kena buat 10 muka surat dan untuk individu perlu buat 8 muka surat.. Saya dan partner sy iaitu Sarvini memilih untuk membuat tema berkaitan kesihatan yg merangkumi semua yg berkaitan. Kami ambil contoh magazine i-sihat untuk dijadikan contoh supaya memudahkan kami untuk ikut step dan siapkan magazine ini menggunakan adobe indesign dengan baik. Antar isi-isi magazine i-SIHAT sy dan Sarvini buat mengikut turutan dalam adobe indesign ialah:


muka depan magazine

isi kandungan dalam

isi kandungan dalam

isi kandungan dalam
isi kandungan dalam bahagian tengan muka surat

isi kandungan dalam

muka belakang magazine


Refleksi untuk minggu ke 11:assignment kelima
alhamdulillah, dapat juga sy dan Sarvini siapakan magazine menggunakan adobe indesign ni. Mula-mula guna adobe indesign ni kami anggap ia susah sebab pertama kali guna adobe  ini. Tapi bila belajar sendiri cara-cara nak buat magazine dalam adobe ni, rupa-rupanya ia senang sahaja cuma kami hanya pandai yg basic sahaja. first sekali sy belajar dalam youtube utk buat magazine guna indesign ini, tapi step dalam tu sy tak berapa faham sgt. jadi sy cuba belajar sendiri cara-cara buat magazine pakai adobe indesign itu. Alhamdulillah, dapat juga sy menghasilkan magazine ini dengan jayanya. yeahhhhhhh . settle sudah assignment final sy yg betul-betu mencabar bagi sy dan kawan-kawan yg lain. hehehe😎😘


kesimpulan
Keseluruhan assignment subjek studio grafik komputer ini sangat membantu saya supaya lebih mahir lagi dalam penggunaan adobe PS, Ai dan Indesign dan ia banyak memberi faedah  saya dan kawan-kawan saya sama ada secara langsung atau pun secara tidak langsung. Oleh itu, kami akan berusaha untuk lenih mahir lagi dalam penggunaan adobe ini untuk memudahkan kerja di masa akan datang. In sha ALLAH 😊 




Ulasan